Edelmani (globaalselt tegutsev suhtekorraldusfirma) poolt välja antav usaldusbaromeeter (Trust Barometer) on võimas trendi näitaja, mida avalikustatakse iga-aastaselt maailma majandusfoorumil Davosis. Usaldus on endiselt rekordiliselt madal ning mis- ja desinformatsiooni* levik on laialdane, mis teeb meist, kommunikatsiooniinimestest, nii sise- kui väliskommunikatsiooni juhtimisel kriitilised lülid.
2024. aasta puhul annab Edelman signaali, et innovatsioon on ohus. Taustal on pidev usaldamatus, polariseerumine ja autoriteetide vastu usalduse kahanemine. Paljude aastate jooksul on ühiskondlik progress leidnud võrdväärselt tagasilööke, olgu selleks siis vaktsineerimised, roheline energia, tehisintellekt, ChatGPT või muud teemad. See on koht, kus kõik teadus-, energia- ja innovatsioonikommunikatsiooniga tegelevad spetsid peaksid oma tänavusele PR tööle usaldusbaromeetrit silmas pidades ühe või mitu värsket pilku heitma.
Ka institutsioonid on tasakaalust väljas. Inimesed näevad valitsust vähem kompetentse ja eetilisena vs äriettevõtteid. Aga pane tähele, et need ettevõtted, mille peamaja asub mõnes suurriigis, nende vastu on samuti hakanud usaldus langema. Nt ettevõtted, mille peamaja asub Hiinas on kiirel sammul usaldust kaotamas.
Kindlasti on tänavu huvitav fakt, et peaaegu pool maailma elanikkonnast (49%) osaleb sel aastal valimistel. See tähendab muidugi omakorda seda, et käesoleval aastal tuleb igasuguse info suhtes olla piisavalt terava mõttega ja allikakriitiline. Valeinfo kampaaniad on tõenäolised seda aastat saatma, ühtlasi paistab stabiilsus olevat midagi, millest võime lootusrikkalt unistada.
Ei usalda juhte
Muide, jaanuaris avaldatud Edelmani usalduse baromeetri järgi kardab rohkem kui 60% vastanutest, et asutuste juhid valitsusest, ettevõtetest ja meediast ajakirjanike näol üritavad tahtlikult inimesi eksitada, öeldes asju, mida nad teavad olevat tegelikult vale või annavad välja tugevaid liialdusi. Olukord on muidugi kaunis ohtlik ühtsusele tervikuna kui demokraatiale.
Keda usaldad(a)?
Kes on inimeste usaldusväärsed allikad? Lihtne: „Keegi minu sarnane“. Inimesed usaldavad oma eakaaslasi sama palju kui teadlasi – vastavalt 74% . See trend on viimastel aastatel püsinud, mis näitab, et enamik inimesi usaldab kõige rohkem neile lähedal seisvaid inimesi, nagu kolleegid ja naabrid, samaväärselt või rohkem kui eksperte. See on nüüd oluline nüanss, mida enda PR töös meeles pidada ja kasutada. Mõtle, milliseid sisuloojaid, suunamudijaid kasutad, milliseid kõneisikuid, milliseid oma brändi poolehoidjaid.
Viimaks näitas usalduse baromeeter sedagi kuldset tõde, et usalduse teenimiseks tuleb kuulajale anda hääl. Võimalus esitada küsimusi, väljendada arvamusi ja muresid. Seega mõtle, kuidas luua oma inimestega – olgu nad töötajad, kliendid, fännid, dialoog, mitte ära heida oma sihtrühmade ja sidusrühmade suunas ämbriga ülevoolavaid turundussõnumeid.
Kokkuvõtvalt
Postituse lõpus on link, millelt saad Edelmani usaldusbaromeetri alla laadida. Kindlasti tutvu sellega, sest siit on päris palju, mida kõrva taha panna ja mida oma töös rakendada.
Nüüd aga kokkuvõtvalt, siis:
💡Keskendu nii oma sise- kui välistele suhtluskanalitele. Sinu töötajad vajavad sinu uudiseid sama palju kui avalikkus või muud sihtrühmad.
💡Kuula hoolikalt oma huvigruppe, sealhulgas oma töötajaid ja anna neile võimalusel alati teada, kuidas sa nende tähelepanekutele ja tagasisidele reageerid ehk mis võiks olla tulem.
💡Ole keelekasutusega ettevaatlik. Kasuta neutraalseid termineid ja lihtsust versus keelt, mis võib olla provokatiivne või vastuoluline või soosida teatud poliitilisi vaateid või neid omakorda küsimärgi alla panna (välja arvatud muidugi juhul, kui sinu brändi arhetüüp seda soosib, nt „mässaja“).
💡Pinguta, et luua kvaliteetset, faktipõhist sisu. See võib aidata võidelda laialt levinud väärinfo ja usaldamatuse vastu, pluss seeläbi tugevdada sinu organisatsiooni mainet.
💡Proovi keerata liigset volüümi maha – liigne enesekiitmine, liigne rohe liiga palju head ei too.
💡Tahad usaldust kasvatada? Ole ise usaldusväärne allikas. Kasuta oma töötajaid oma peamiste brändisaadikutena, et jagada positiivseid ja värskeid uudiseid oma organisatsiooni kohta. Miks? Sest, keskmiselt usaldavad inimesed rohkem sinu töötajaid – ja jagavad neilt tulnud sisu rohkem. Kui kõik sinu töötajad kokku arvata – oletame, et neid on 500, siis nende sotsmeedia kontodel on kokku vähemalt 10 korda rohkem jälgijaid kui su brändi kontodel ja hulganisti rohkem kaasamist. Kui su töötajad täna ei jaga oma tööandjaga seonduvaid uudiseid, siis katsu selle juurpõhjus leida ja motiveeri oma inimesi rohkem oma tööandja tegevusi ühismeedias jagama.
💡Jätka koostööd oluliste ajakirjanikega, kuid ole valmis kasutama muidugi kõiki enda ettevõttega seonduvaid kanaleid sõnumite leviks.
💡Kasuta omakanaleid PESO (makstud, teenitud, jagatud, omatud) mudelis.
💡Jaga SEO-sõbralikku sisu oma kanalites, näiteks oma kodukal, sest veebiotsingud on peamine viis, kuidas inimesed teavet saavad – ja su soov ju on, et nad sind leiaksid.
💡Tööta usaldusväärsete mõjuisikutega. Ära vali oma brändi sõnumite/tegude levitamiseks vaid rohkearvuliste jälgijatega ülituntud tegijat kui oluliselt mõjusam võiks olla mõne kogukonna eestvedaja või mõni mikromudija ja ära unusta oma töötajate koosmõju.
Tutvu Edelmani usalduse baromeetriga SIIN.
*desinformatsioon – tahtlikult levitatav väärinfo
*misinformatsioon – ei levitata pahatahtlikult, aga mis ei tähenda, et sel infol ei või olla halbu tagajärgi
🚀Vaata ka meie PR spikreid