Enne veel kui avada uks uuenduste kokkuvõtteks olgu sissejuhatuseks toodud üks päris põnev link kirjutisele, mille autor on PR akadeemik Heather Yaxley. Heather avab tausta PESO päritolu kohta, mis sisaldab ka teisi varasemaid mudeleid ja viiteid, sealhulgas Forresteri, McKinsey, Brian Solise, Jeremiah Owyangi ja Edelmani. Lubatud link siin: Tracing the measurement origins of PESO – PR Conversations.
Tuletame hetkeks meelde
Kui soovitatud lingil toodud põneva taustaga on end tuttavaks tehtud, siis liigumegi siit edasi juba PESO mudelini, mis on meile valdkonnainimestele tuttav kraam – nelja kroonlehega lilleke, mille iga leht kujutab üht meediatüüpi. Paid ehk makstud, Earned ehk teenitud, Shared ehk jagatud ja Owned ehk omatud meedia. Senimaani on fookus suunatud nende meediatüüpide raames kasutatavatele taktikatele, et saavutada kommunikatsioonis seatud eesmärgid.
Meediatüüpide koosmõju
Peamine, mida värskelt avaldatud uuenenud PESO mudelis näha saab on rõhuaste meediatüüpide koosmõjule. Näiteks hõlmab uuenenud versioon ka tehisintellekti ja selliste platvormide nagu TikTok kasvavat tähtsust kui neid kasutatakse enam kui vaid sotsiaalmeedia jaoks. Ehk siis selleks, et täispangale minna oma PR eesmärkides ei saa keskenduda PESO ühe kroonlehe sees olevatele tegevustele nt vaid omakanalitest kodulehele ja sisekommunikatsioonile, et oma brändi narratiivi edasi anda, vaid samal ajal paralleelselt on su võimalusteks ka ülejäänud kolm kroonlehte, et jõuda võimalikult laiaulatusliku sõnumi leviku, usaldusväärsuse, kogukonna loomise, SEO, teenitud meedia jt tulemiteni.
Lihtsustatult, mida uuenenud PESO mudeli kirjelduses ka autor Gini Dietrich välja toob, siis ära unusta, et oled nelja jalaga laua taga. Kui kolmest jalast vaid üht jalga kasutad, siis ei ole mõtet ette kujutada, et sellise laua taga söödud saab, ka kolme jalaga laua taga võid ju kuidagimoodi seda püsti hoides hakkama saada, aga parima tulemuseni jõuab ikka neljajalgse lauaga. Ehk siis tuleb integreerida kõiki tegevusi enda kommunikatsioonis, et saaks rääkida strateegiast ja ühel ilusal päeval magustoiduna tulemusi nautida.
Uuenenud mudel
Päris võimas, eksole. Igatahes siinkohal kutsume autoripoolset sissevaadet lugema, kus ta selgitab uuenenud PESO mudelit juba üksikasjalikult. Link sulle selleks siin: The Newly Refreshed PESO Model™ Graphic and Process (spinsucks.com).
Tulevikuvaade
Gini Dietrich lisab kokkuvõtvalt, et PESO mudel jätkab oma arengut ja toob oma kristallkuuli peegelduselt välja järgmised suunad, mida oodata võiksime:
– suurem tehisintellekti integreerimine – meie töö vaatest sisu loomisest, sihtrühmade valiku ja otsingumootori optimeerimiseni (SEO) välja
– autentsuse olulisuse kasv – tarbija muutub senisest aina nõudlikumaks, mis tähendab, et sisu kvaliteeti ei saa selle loojad pinnapealselt suhtuda
– uued meediaplatvormid -tuleb olla paindlik ja oma strateegiaid nende uute kanalite kaasamiseks kohendada
– mõõtmine ja analüütika – meile saab aina enam kättesaadavaks järjest keerukamate analüüside läbiviimised, sest andme- ja analüüsi tööriistade areng jätkub samas vaimus. Nii et optimeerimised ja ROI rehkendused/lähenemised kõikide meediatüüpide puhul on käega katsutaval kaugusel
– piirid jätkavad hägustumist – makstud, teenitud, jagatud ja omatud meediatüüpide vahelised piirjooned hägustuvad. Integreeritud kampaaniatest saab norm.